///// سخن روز   /////////////////////////////////



///// منوی اصلی   //////////////////////////////

کاربر گرامی، ضمن خوش آمد گویی به شما از طرف گروه پی اس ایران؛ برای استفاده از امکانات سایت لازم است عضو آن شوید. لطفا پیش از عضویت، قوانین سایت را به دقت مطالعه فرمایید.

◊ صفحه اصلی ◊ قوانین سایت ◊ عضویت در سایت ◊ تماس با ما ◊ نقشه سایت ◊ RSS v2.0


///// پنل کاربری   ////////////////////////////////



بازیابی رمز عبور ... ؟
ثبت نام در سایت ... ؟


///// آخرین مطالب   /////////////////////////////



    ///// برترین مطالب   /////////////////////////////



    ///// نظر سنجی   ///////////////////////////////



    ///// سایت های مفید   /////////////////////////

    گروه پی اس ایران از تبادل لینک با سایت های مرتبط استقبال می کند.

    » انجمن جهانی روانکاوی
    » ملانی کلاین تراست
    » جامعه بالینت
    » لکان دات کام
    » سایت نیلسون روانشناسی دین
    » انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران
    » انجمن روانشناسی ایران
    » انجمن روانکاوی بریتانیا
    » فدراسیون جهانی آموزش روانکاوی
    » فدراسیون جهانی رواندرمانی
    » فدراسیون اروپایی رواندرمانی تحلیلی
    » بالبی سنتر
    انجمن بریتانیایی رواندرمانی و مشاوره
    » زیر شاخه های انجمن روانشناسی امریکا
    » گروه امریکایی انجمن رواندرمانی
    » جامعه رواندرمانگران تاویستوک
    » انجمن رواندرمانی امریکا
    » جامعه پژوهش در رواندرمانی
    » روانشناسی وجودی
    » انجمن انسانگرایی امریکا
    » انجمن انسانگرایی بریتانیا
    » انستیتو ویکتور فرانکل
    » کن ویلبر
    » سایت نیلسن روانشناسی دین
    » سایت آلبرت الیس
    » کاریزما مشاور
    » انجمن فارسی سره


    ///// بایگانی مطالب   ///////////////////////////

    • 100
    توماس استفن ساس
    سال 2012 سالی بود که جامعه روانپزشکی و روانشناسی یکی از چهره های منقد و دگراندیش خود یعنی دکتر توماس استفن ساس را از دست داد، تلفظ آن /ˈsɑːs/ sahss است. 
    این اندیشمند، در پانزدهم اپریل 1920 در بوداپست مجارستان به دنیا آمد، در 1938 به امریکا مهاجرت کرد و در همان جا در هشتم سپتامبر 2012 در سن نود و دو سالگی درگذشت. او عمر خود را به عنوان یک استاد دانشگاه ایالتی نیویورک صرف انتقاد از پایه های اخلاقی و علمی روانپزشکی معاصر و نظام بهداشتی ـ درمانی جامعه کرد. 

    کتاب افسانه بیماری روانی در 1960 و تولید دیوانه 1970 ساس به ساختار روانپزشکی و روانشناسی معاصر انتقادهای جدی وارد کرد. به عنوان نمونه او در افسانه بیماری روانی بر این باور است که بیماری روانی و طبقه بندی های تشخیصی روانپزشکی بیشتر از انکه راه گشا باشند خود مشکل زا هستند. او روان را مقوله ای غیر جسمانی می دانست و اختلال در آنرا پیامد گرفتاری ها و مشکلات زندگی می دید. او شیوه برخورد روانپزشکی با این مشکل ها را نه تنها درمانبخش نمی دانست بلکه مشکل آفرین قلمداد می کرد . 
    برای مشخص شدن موضوع بخشی از افسانه بیماری روانی ساس را در قالب مثال می آوریم ولی مضمون همان مضمون است. برچسب اسکیزوفرن زدن به یک انسان مانند داغی بر پیشانی اوست که به جای راه گشا بودن، بیشتر فرد را از مسوولیت کارهایش دور کرده و نوعی معلولیت به او می بخشد. حال این آدم معلول بر ویلچر برچسب روانپزشکی نشسته و تمام مسوولیت را از خود سلب کرده است. در اینجا یک دوپاره سازی واضح اتفاق می افتد بیمار تقصیر را بر می دارد و روانپزشک و روانشناس مسوولیت درمان یا هول دادن این ویلچر را بر عهده می گیرند. نتیجه مشخص است چرخه پایان ناپذیری از مصرف و مراجعه و مصرف و مراجعه و .....
    از نظر تقسیم بندی نظری ساس را می توان یک انسانگرا نامید او در 1973 لقب انسانگرای سال را از انجمن انسانگرایی امریکا دریافت کرد. او با تاکید بر حقوق و ازادی انسان ها تاکید داشت که برخی فعالیت های فرد به طور کامل به خودش مربوط می شود و هیچ نهادی حق ندارد بر آن اعمال نفوذ کند یکی از این حقوق از نظر او روابط نزدیک بین افراد و کلیه امور پزشکی و درمانی است.
    کتاب گناه دوم توماس استفن ساس توسط حسین نیر به فارسی ترجمه شده است دراین کتاب او طنز تلخ خود را به خوبی بیان کرده است. یکی از جمله های بیاد ماندنی او در این کتاب در مورد رابطه عدالت اجتماعی، آزادی و راستگویی در جامعه است:
    «مردم تنها به شرط وجود آزادی و برابری می توانند راستگو باشند. چون چنین شرایطی به دشواری فراهم می شود٬ پس راستگویی امری است تجملی که عده کمی از عهده آن بر می آیند»
    اندیشه های توماس ساس جدای از درستی و نادرستی نگاهی دیگر به رنج ها و مشکل های روانی انسان هاست. شاید او مانند عقابی که برای خیس نشدن در هنگام باران به بالای ابرها می رود عمل کرده باشد شاید بتوان نظرهای او را یک بلند پروازی یا غوغا طلبی صرف نامید ولی به هر حال او توماس استفن ساس است. کسی که بیشتر انتقاد کرده تا اینکه کاربست عملی نظریه خود را تاسیس کند. او در کار نقد نظام بهداشتی - درمانی معاصر چیزی کم نگذاشته است.
    یکی از جمله های تاریخی او که در «شیمی تشریفاتی» 1974 آمده است را به عنوان حسن ختام این یادداشت می آوریم:
    «اگر تئوکراسی حکومت، تحت قوانین کلیسا و کشیشان باشد و دموکراسی حکومت مردم یا اکثریت باشد آنگاه فارماکراسی یا داروسالاری حکومت پزشکی یا پزشکان است». 
    منبع: پی اس ایران
    گردآوری: احمدرضا محمدپور
    برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
    http://www.szasz.com
    مطالب مرتبط:
    نویسنده: admin   -   تاریخ ارسال: 10 بهمن 1391   -   بازدید ها: 6 235   -   نظرات (1)
    16/11/1391 - 00:34
    نظر: sina


    گروه کاربری: عضو سايت
    تعداد مطالب: 0
    تعداد نظرات: 13
    aali bood winked
      |     |     |  
    پیام سیستم
    برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
    All Right Reserved By Psiran.com © 2010
    Powered By Datalife Engine
    Main Page   .   Register   .   Rules   .   Sitemap   .   RSS   .   Contact us