///// سخن روز   /////////////////////////////////



///// منوی اصلی   //////////////////////////////

کاربر گرامی، ضمن خوش آمد گویی به شما از طرف گروه پی اس ایران؛ برای استفاده از امکانات سایت لازم است عضو آن شوید. لطفا پیش از عضویت، قوانین سایت را به دقت مطالعه فرمایید.

◊ صفحه اصلی ◊ قوانین سایت ◊ عضویت در سایت ◊ تماس با ما ◊ نقشه سایت ◊ RSS v2.0


///// پنل کاربری   ////////////////////////////////



بازیابی رمز عبور ... ؟
ثبت نام در سایت ... ؟


///// آخرین مطالب   /////////////////////////////



    ///// برترین مطالب   /////////////////////////////



    ///// نظر سنجی   ///////////////////////////////



    ///// سایت های مفید   /////////////////////////

    گروه پی اس ایران از تبادل لینک با سایت های مرتبط استقبال می کند.

    » انجمن جهانی روانکاوی
    » ملانی کلاین تراست
    » جامعه بالینت
    » لکان دات کام
    » سایت نیلسون روانشناسی دین
    » انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران
    » انجمن روانشناسی ایران
    » انجمن روانکاوی بریتانیا
    » فدراسیون جهانی آموزش روانکاوی
    » فدراسیون جهانی رواندرمانی
    » فدراسیون اروپایی رواندرمانی تحلیلی
    » بالبی سنتر
    انجمن بریتانیایی رواندرمانی و مشاوره
    » زیر شاخه های انجمن روانشناسی امریکا
    » گروه امریکایی انجمن رواندرمانی
    » جامعه رواندرمانگران تاویستوک
    » انجمن رواندرمانی امریکا
    » جامعه پژوهش در رواندرمانی
    » روانشناسی وجودی
    » انجمن انسانگرایی امریکا
    » انجمن انسانگرایی بریتانیا
    » انستیتو ویکتور فرانکل
    » کن ویلبر
    » سایت نیلسن روانشناسی دین
    » سایت آلبرت الیس
    » کاریزما مشاور
    » انجمن فارسی سره


    ///// بایگانی مطالب   ///////////////////////////

    • 0
    معرفی کتاب اخلاق صغیر آدورنو

    اخلاق صغير عنوان كتابي است در حوزه جامعه شناسي و فلسفه كه از تئودور ويزنگروند آدورنو فيلسوف آلماني و از بنيانگذاران مكتب فرانكفورت توسط حميد فرازنده ترجمه و انتشارات نقش خورشيد آن را منتشر كرده است.
        اين كتاب بعداز <ديالكتيك روشنگري> اثر مشترك آدورنو و هوركهايمر ترجمه مراد فرهادپور و شاگردش دومين اثري است كه به صورت كتاب از آدورنو به فارسي ترجمه شده است. حميد فرازنده مترجم كتاب خيابان يك طرفه <والتر بنيامين> با آنكه سعي در ارائه ترجمه روان از اخلاق صغير داشته اما در انتقال مضامين و مفاهيم متن به زبان فارسي دقت و تلاش لازم را صرف نكرده است با اين وجود كوشش او در شناساندن نظريه انتقادي از طريق ترجمه هايش ستودني است ولي به خواننده كتاب اخلاق صغير سفارش مي شود كه پيش از خواندن اين اثر مقاله صالح نجفي را در نقد ترجمه كتاب اخلاق صغير در روزنامه شرق مورخ 20/11/84 سال سوم، شماره 12673 را مطالعه نمايد كه كمتر دچار اشتباهات احتمالي در فهم آرا و نظريات لحاظ شده در كتاب شود.
        از ديگر آثار آدورنو مي توان به مجموعه نوشته هايي درباره موسيقي با نام <نامطبوع ها 1956، درآمدي به جامعه شناسي موسيقي 1962، فرا نقد شناخت شناسي 1956، سه رساله درباره هگل 1957، نظريه زيباشناسي 1970 و ... اشاره نمود.
        آثار و نوشته هاي تئودور ويز نگروند آدورنو، داراي ادبيات و زباني پيچيده و غامض است و اين پيچيدگي در متن، برداشت ها و تاويل هاي گوناگوني براي مخاطب حاصل مي كند. نوشته هاي آدورنو گه گاه با طنز محسوسي آغشته است كه ريشه در رويكرد انتقادي وي دارد. و يادآور نوشته هاي رندانه نيچه و حتي ماركس مي شود. آدورنو برعكس فيلسوف ساده نويس هموطن خود، پوپر؛ اين پيچيدگي زبان فلسفه را از ويژگي هاي زبان آلماني دانسته و آن را با ميل مي پذيرد و در اين باره مي گويد: <آلماني داراي همبستگي گزيده اي با فلسفه و لحظه هاي انديشگون آن است. تري ايگلتون درباره او مي گويد: <هر جمله از يك نوشته آدورنو، اعجازي ديالكتيكي است كه انديشه اي را براي ثانيه اي متوقف مي كند پيش از آنكه تبديل به ضد خود شود.
        بيان موجز و گوياي آدورنو را مي توان در كتاب اخلاق صغير نيز يافت. اخلاق صغير كه در خلال اثر مشترك او و هوركهايمر تاليف گشته، به ماكس هوركهايمر، ديگر انديشمند مكتب فرانكفورت تقديم شده است.
        آدورنو در تقديم نامه اين كتاب مي نويسد: <انگيزه بي واسطه نوشتن اين كتاب، روز 14 فوريه 1945، پنجاهمين سال روز تولد ماكس هور كهايمر است. تركيب بندي در دوره اي انجام شد كه به علت شرايطي كه ما درآن دخيل نبوديم، مجبور به وقفه دادن در كار مشتركمان شده بوديم. هدف اين كتاب نشان دادن سپاس و وفاداري به ماكس، و تن ندادن به آن وقفه است: گواه بر يك گفت وگوي دروني هيچ انديشه اي در كتاب نيست كه همان قدر متعلق به هوركهايمر نباشد كه به كسي كه فرصت يافته است آنها را روي كاغذ بياورد.>
        اين كتاب در سه بخش تاليف و از 153 قسمت مجزا تشكيل شده است. در واقع هر يك از 153 عنوان بندي از استقلال نسبي از نظر موضوع اما پيوستگي در روش و پردازش مفهوم برخوردار است. اخلاق صغير را مي توان مجموعه دست نوشته هاي آدورنو دانست كه نسبت به ساير نوشته هاي وي، داراي پيچيدگي كمتر و فهم پذيري آسانتري مي باشد. خود او درباره فرم و شكل بندي كتاب مي گويد: <در هركدام از سه بخش كتاب، نقطه شروع، محدودترين قلمرو خصوصي است، قلمرو خصوصي روشنفكر مهاجر، پس از اين نقطه حركت به سوي ملاحظاتي درباره چشم اندازهاي وسيع تر اجتماعي و مردم شناسي شروع مي شود. اينها شامل روانشناسي، زيباشناسي و علوم در ارتباطشان با سوژه مي شود. گزين گويه هاي پاياني در هر بخش از نظر محتوا، اين انديشه ها را به سوي فلسفه هدايت مي كند، بي آنكه ادعاي تمام و كمال بودنشان مطرح باشد. هدف اين همه، مشخص كردن نقطه هايي است كه بايد مورد بررسي بيشتري قرار بگيرند و يا شايد به دست آوردن الگوهايي براي سختكوشي هاي بيشتر انديش درآينده.>
        آدورنو كوشيده است جنبه هاي فلسفه اي از زاويه تجربي سوبژكتيويته را در اين كتاب بيان كند.
        او انديشه و تفكر ابزاري را نيز به نقد مي كشد و انگاره فلسفه كاربردي را در نهايت خود، سامان مي بخشد و بازنمودي از زندگي بشر را با زباني انتقادي تحليل و تفسير مي كند.
        وي در قسمت 126 باعنوان I.Q از بخش سوم كتاب؛ تفكر را تابع محدوديت اجتماعي در زمينه فعاليتي اش دانسته و معتقد است: انديشه، اين تحميل محدوديت را پذيرفته و با آن رونق يافته است. آدورنو مي نويسد: <از آنجا كه انديشه امروز در حل مسائلي كه به عهده اش است گمراه شده است، حتي با چيزي كه برعهده اش نيست، مانند يك مساله برخورد مي كند. انديشه كه خود انگيختگي خود را باخته است، اعتقادش را به خود از دست داده است كه واقعيت را در آزادي و مثابه يك هدف اجرا كند. انديشه اين را با فريب خوردگي محترمانه اي با آنان كه بالاترين دستمزدها را مي گيرند، واگذار كرده است و بدين ترتيب خود را قابل اندازه گيري كرده است.
        اخلاق صغير، اثري ژرف، پرمحتوا، كاربردي و انباشتي از مفاهيم فشرده مي باشد كه مي تواند راهنمايي بسيار عالي براي رويكردهاي فلسفي و جامعه شناسي باشد. اين متن در مجموع از موضوع ها و دغدغه هاي بشري با رويكردي انتقادي و قلمي نكته بين، نشات گرفته است كه بازنماي درك و فهم و كاربرد فلسفه و جامعه شناسي در تاريخ و مفاهيم، و زندگي مردمان مي باشد.
        آدورنو در سخن آخر اضافه مي كند: <تنها فلسفه اي كه مي تواند مسووليت مقابله با نوميدي را به عهده بگيرد. سختكوشي در انديشيدن روي تمام چيزهاست تا آنجا كه آن چيزها خود را از ديدگاه رستگاري ارائه كند. هيچ نورشناختي بر نمي تابد، مگر آن نور كه رستگاري روي جهان افكنده است. بقيه هرچه هست، بازسازي است. تكنيك صرف است، ... هرچه انديشه در قيد و شرط بودن خود را به خاطر امر بي شرط و قيد بيشتر انكار كند ناآگاهانه تر و در نتيجه فاجعه بارتر تسليم جهان مي شود. سرانجام حتي امكان ناپذيري خودش را بايد به خاطر امر ممكن درك كند. اما در كنار بار مسووليتي كه انديشه، به اين ترتيب، متقبل شده است، مساله واقعي بودن يا واقعي نبودن رستگاري آنقدرها حائز اهميت نيست.
        
      منبع: http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1131057 
        
        
        عباس جان نثاري

     

     

    مطالب مرتبط:
    نویسنده: admin   -   تاریخ ارسال: 24 دی 1390   -   بازدید ها: 3 393   -   نظرات (0)
    پیام سیستم
    برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
    All Right Reserved By Psiran.com © 2010
    Powered By Datalife Engine
    Main Page   .   Register   .   Rules   .   Sitemap   .   RSS   .   Contact us