///// سخن روز   /////////////////////////////////



///// منوی اصلی   //////////////////////////////

کاربر گرامی، ضمن خوش آمد گویی به شما از طرف گروه پی اس ایران؛ برای استفاده از امکانات سایت لازم است عضو آن شوید. لطفا پیش از عضویت، قوانین سایت را به دقت مطالعه فرمایید.

◊ صفحه اصلی ◊ قوانین سایت ◊ عضویت در سایت ◊ تماس با ما ◊ نقشه سایت ◊ RSS v2.0


///// پنل کاربری   ////////////////////////////////



بازیابی رمز عبور ... ؟
ثبت نام در سایت ... ؟


///// آخرین مطالب   /////////////////////////////



    ///// برترین مطالب   /////////////////////////////



    ///// نظر سنجی   ///////////////////////////////



    ///// سایت های مفید   /////////////////////////

    گروه پی اس ایران از تبادل لینک با سایت های مرتبط استقبال می کند.

    » انجمن جهانی روانکاوی
    » ملانی کلاین تراست
    » جامعه بالینت
    » لکان دات کام
    » سایت نیلسون روانشناسی دین
    » انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران
    » انجمن روانشناسی ایران
    » انجمن روانکاوی بریتانیا
    » فدراسیون جهانی آموزش روانکاوی
    » فدراسیون جهانی رواندرمانی
    » فدراسیون اروپایی رواندرمانی تحلیلی
    » بالبی سنتر
    انجمن بریتانیایی رواندرمانی و مشاوره
    » زیر شاخه های انجمن روانشناسی امریکا
    » گروه امریکایی انجمن رواندرمانی
    » جامعه رواندرمانگران تاویستوک
    » انجمن رواندرمانی امریکا
    » جامعه پژوهش در رواندرمانی
    » روانشناسی وجودی
    » انجمن انسانگرایی امریکا
    » انجمن انسانگرایی بریتانیا
    » انستیتو ویکتور فرانکل
    » کن ویلبر
    » سایت نیلسن روانشناسی دین
    » سایت آلبرت الیس
    » کاریزما مشاور
    » انجمن فارسی سره


    ///// بایگانی مطالب   ///////////////////////////

    • 60
    خرافات

    از کتاب خرافات نشر قطره

    خرافات

    برای اینکه خرافات را تعریف کنیم اول باید ببینیم در کاربرد معمول و روزمره به چه چیزهایی خرافات و به چه افرادی خرافاتی می گوییم. حتماَ دیده اید که برخی افراد به ویژه رانندگان تاکسی به اتومبیل خود نعل اسب می چسبانند و عقیده دارند که با این کار حادثه کمتری برایشان اتفاق می افتد. برخی افراد فکر می کنند اگر روزی از خواب بیدار شوند و گربه سیاهی ببینند آن روز اتفاق ناگواری را در پیش خواهند داشت. تعداد زیادی از افراد اگر ببینند کسی از آنها یا نزدیکانشان تعریف میکند سه بار با انگشت روی چوب میزنند و با این کار چشم شور آن فرد را دفع می کنند.اگر ما به این سخن ها و رفتارها اعتقادی نداشته باشیم آنها را خرافی می نامیم پس به نظر میرسد خرافات عقیده یا عملکردی باشد که هیچ توجیه عقلانی ندارد.  در لغت نامه انگلیسی جامعی مثل "مریام وبستر" راجع به خرافات چنین آمده است : "ایمان یا رفتاری که ناشی از غفلت، ترس از ناشناخته، اعتقاد به جادو یا شانس یا درک غلطی از علیت باشد." از بین زمینه های مختلفی که در این تعریف برای خرافات ذکر شده مخصوصاً "ترس نا شناخته" توجهمان را به خود جلب می کند برای اولین بار با عاملی هیجانی روبه رو شده ایم. به نظر میرسد این همان عاملی است که دنبالش می گشتیم . این یکی از ویژگی های اساسی هر آن چیزی است که خرافات می نامیم و الا اثری در رفتار ما نخواهد داشت. باورهای بسیار زیادی هستند که مردم آنها را بطور اتفاقی و بدون کوچکترین پیوند هیجانی فرامیگیرند. تا موقعی که این باورها در رفتار فرد خودشان را نشان نداده اند ما به آن ها خرافات و به آن فرد خرافاتی نمی گوییم.

    خرافات به خصوص انواع خاصی از آن در تمام جوامع وجود دارندو حتی برخی از آنها مانند اعتقاد به چشم زخم و تعویذ و طلسم در بیشتر دوره های تاریخ قسمت های جهان تقریباَ به یک شکل وجود داشته و هنوز باقی مانده اند.اما خرافه هایی هم هستند که ممکن است به یک کشور،یک مذهب ،یک روستا،یک خانواده ،یک گروه احتماعی یا شغلی و حتی یک نفر محدود باشد. لوی برول معتقد است میان اندیشه "ابتدایی" و اندیشه "مدرن" تفاوت بنیادی وجود دارد این تفاوت این است که اولی کاملاَ تحت تاثیر بازنمایی های عرفانی و احساسی است. واقعیت این است که این نظریه با اغراق در خردگرایی جامعه های غربی در مقایسه با جامعه های ابتدایی می کوشد تفاوت های فرهنگی را بزرگتر جلوه دهد. این مشخص شده که شیوه های تفکر حتی در غرب تاچه اندازه با عقل و خرد آرمانی فاصله دارد. رابین هورتون این نکته را ماهرانه مورد تحلیل قرار داده و برشباهت ها و پیوستگی های آشکاری بین تفکر سنتی و اساطیری آفریقاییان با تفکر علمی غربیان تاکید کرده است. اما هورتون نیز مثل پیشینیان مهمترین وجه اختلاف این دو شیوه تفکر را چنین توصیف می کند: "در جوامع سنتی در برابر مجموعه عقاید سنتی نظام شکل یافته دیگری وجود ندارد. در حالی که در جوامعی که از لحاظ علمی در سطح پیشرفته ای هستند افراد جامعه به انواع برداشت های فکری دسترسی دارند.با توجه به این که نظام باورها در فرهنگ های سنتی نظامی است سخت یکه تاز، افراد این جامعه ها نه تنها قادر به ترک چنین نظامی نیستند بلکه حتی نمی توانند از آن عدول کنند." در جوامع سنتی مفهوم تصادف رشد چندانی نکرده است و همیشه سعی می شود برای هر واقعه ای علت معینی یافت شود."


    فرق اساسی تفکر علمی و خرافات در چیست؟

    فرق اساسی بین تفکر علمی و سایر انواع تفکر که به صورت نامحسوسی به حوزه خرافات نزدیک می شوند این نیست که بافت و طراحی اولیه آنها متفاوت بوده است بلکه این فرق از تعهدی برخاسته که از خصلت کار علمی ریشه میگیرد و آن در وهله اول مشاهده دقیق است. میتوان گفت در خرافات یک نوع تفکر عاطفی و بدون تعهد وجود دارد: تعهدی وجود ندارد که منطق نیز در برقراری ارتباط بین پدیده ها نقش ایفا کند خرافات و سایر انواع تفکر شانه به شانه هم وجود دارند و این شاید راز دیرپای خرافات باشد: خرافات در مجاورت نزدیک سایر روندهای تفکر قرار گرفته است.در مورد سحر و جادو امبرتواکو می گوید: " سحر و جادو زنجیره طویل علت ها و معلول ها را نادیده میگیرند و بخصوص اهمیتی نمی دهند که باید با آزمایشات مکرر تعیین کنند که آیا رابطه ای متقابل میان علت و معلول وجود دارد یا نه. جذابیت سحر و جادو همیشه همین بوده و هست،از همان تمدن های اولیه گرفته تا دوران درخشان رنسانس و فراتر از آن تا گروههای فرقه های غیب گویان که امروزه در صحنه اینترنت پیوسته حضوری فعال دارند. میتواند عجیب به نظر برسد که این طرز فکر در ارتباط با سحر و جادو در عصر ما نیز دوام آورده باشد اما اگر به اطراف بنگریم این طرز فکر همه جا حضوری موفق دارد."اگر به شرایطی که خرافات در آنها رواج می یابد توجه کنیم بهتر می توانیم علل دامن زده شدن به خرافات را ردیابی کنیم. تحقیقات نشان می دهند عقاید و مراسم خرافی بیشتر در موقعیت هایی رواج می یابند که احتمال خطر بسیار بالاست یا شانس و اتفاق نقش مهمی را بازی می کند. زمانی که به نظر می رسد وقایع فراتر کنترل انسان هستند خرافات رایج تر از مواقع عادی هستند. بطور خلاصه به نظر می رسد استرس یا بحرانهای شخصی یا اجتماعی نقش مهمی را در دامن زدن به خرافات دارند.

    چه کسی از خرافات سود میبرد؟

    باید گفت همه کس!کسی که دارای یک خرافه شخصی است (مثل استفاده از یک قلم خاص برای نوشتن) واقعاَ وقتی از آن قلم استفاده میکند بهتر مینویسد چون به آن اعتقاد دارد.به عبارت دیگر "تلقین"باعث میشودیک خرافه برای فرد سودمند باشد. کسی که برای آگاهی از طالع خود به رمال مراجعه می کند صرف نظر از اینکه راست می شنود یا دروغ از پیشگویی های فرد غیبگو لذت میبرد. عدم قطعیتی که در آینده وجود دارد برایش رنگ میبازد و به این صورت سود می برد.البته در این معامله رمال هم بسیار سود کرده است. منتهی مساله اینجاست که هر کس در این معاملات چه قدر سود میکند؟ اگر فضایی برای نقد وجود نداشته باشد البته همه از معاملات راضی هستند و آب از آب هم تکان نمیخورد اما نقد کردن باعث میشود اوضاع کمی به هم بریزد. اگر من بدانم که رمال ها مشتی اراجیف و داستان های خودساخته به من ارائه می دهند آن وقت دیگر حاضر نخواهم بود تنها برای این که کمی آرامش پیدا کنم به رمال ها مراجعه کنم. شاید یاد بگیرم که در دنیا راههای دیگری هم مانند ورزش برای آرامش پیداکردن وجود دارد که حداقل  به امتحان کردنشان می ارزد. بنابراین نقد کردن یعنی این که یکی از دوطرف معامله را از مغبون شدنش آگاه کردن و این وظیفه انسانی هرکسی است که در جامعه انسانی زندگی می کند و به پیشرفت و اعتلای فرهنگی اعتقاد دارد و برای آن دل می سوزاند.

    راه غلبه بر خرافات چیست؟

    اگر منظور این باشد که برای جلوگیری از سودجویی و بهره کشی،خرافات از جامعه بشری زدوده شود که چنین کاری تقریباَ غیرممکن است. پیوستگی خرافات با شیوه تفکر آدمی چنان است که ظاهراَ از بین رفتن خرافات تنها زمانی اتفاق بیفتد که آدمی دیگر فکر نکند! اما همانطور که آگاهی پزشکان از عدم امکان غلبه نهایی بربیماری ها مانع از مبارزه آنان با بیماری ها نیست، به همین نحو مربیان نیز نباید در کوشش های خود در راه رهایی انسانها از خرافات زیان بارو حتی خرافات بی فایده احساس دلسردی کنند. تایلور عقیده دارد آشتی ناپذیرترین دشمن خرافات توضیح منطقی است . در یک جامعه پویا که راه برای نشر عقاید مختلف و نقد آزادانه آنها مهیاست نقد خردورزانه خرافات حتی اگر نتواند از شدت عامل هیجانی که در آنها وجود دارد بکاهد حداقل می تواند باعث شود که افراد راجع به شیوه های فکرکردنشان "فکر" کنند و این خود می تواند زمینه ای باشد تا حداقل گول کسانی که خرافات مردم را مایه ارتزاق خود ساخته اند نخورند.

    مطالب مرتبط:
    نویسنده: admin   -   تاریخ ارسال: 21 دی 1390   -   بازدید ها: 3 328   -   نظرات (0)
    پیام سیستم
    برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
    All Right Reserved By Psiran.com © 2010
    Powered By Datalife Engine
    Main Page   .   Register   .   Rules   .   Sitemap   .   RSS   .   Contact us