///// سخن روز   /////////////////////////////////



///// منوی اصلی   //////////////////////////////

کاربر گرامی، ضمن خوش آمد گویی به شما از طرف گروه پی اس ایران؛ برای استفاده از امکانات سایت لازم است عضو آن شوید. لطفا پیش از عضویت، قوانین سایت را به دقت مطالعه فرمایید.

◊ صفحه اصلی ◊ قوانین سایت ◊ عضویت در سایت ◊ تماس با ما ◊ نقشه سایت ◊ RSS v2.0


///// پنل کاربری   ////////////////////////////////



بازیابی رمز عبور ... ؟
ثبت نام در سایت ... ؟


///// آخرین مطالب   /////////////////////////////



    ///// برترین مطالب   /////////////////////////////



    ///// نظر سنجی   ///////////////////////////////



    ///// سایت های مفید   /////////////////////////

    گروه پی اس ایران از تبادل لینک با سایت های مرتبط استقبال می کند.

    » انجمن جهانی روانکاوی
    » ملانی کلاین تراست
    » جامعه بالینت
    » لکان دات کام
    » سایت نیلسون روانشناسی دین
    » انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران
    » انجمن روانشناسی ایران
    » انجمن روانکاوی بریتانیا
    » فدراسیون جهانی آموزش روانکاوی
    » فدراسیون جهانی رواندرمانی
    » فدراسیون اروپایی رواندرمانی تحلیلی
    » بالبی سنتر
    انجمن بریتانیایی رواندرمانی و مشاوره
    » زیر شاخه های انجمن روانشناسی امریکا
    » گروه امریکایی انجمن رواندرمانی
    » جامعه رواندرمانگران تاویستوک
    » انجمن رواندرمانی امریکا
    » جامعه پژوهش در رواندرمانی
    » روانشناسی وجودی
    » انجمن انسانگرایی امریکا
    » انجمن انسانگرایی بریتانیا
    » انستیتو ویکتور فرانکل
    » کن ویلبر
    » سایت نیلسن روانشناسی دین
    » سایت آلبرت الیس
    » کاریزما مشاور
    » انجمن فارسی سره


    ///// بایگانی مطالب   ///////////////////////////

    • 80
    آلفرد بینه

    آلفرد بینه

    (جستجوی علمی برای درک ماهیت پیچیده آدمی)

    چکیده ای از کتابی با نام آلفرد بینه به قلم فرید براتی و به همت نشر دانژه (1385)

    زندگینامه

    آلفرد بینه در یازدهم ژوئیه 1857 میلادی در فرانسه متولد شد. پدر و هر دو پدربزرگش پزشک و مادرش نقاش بود. در اوان کودکی وی پدر و مادرش از هم جدا شدند و آلفرد نزد مادر تربیت یافت. در سال 1872 او به همراه مادرش به پاریس آمد و ساکن آنجا شد. او از رشته تحصیلی خود چندان رضایتی نداشت و پس از فراغت از تحصیل به تحصیل در علوم پزشکی روی آورد در 1884 وی 27 ساله بود و با دختر استاد خود ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دو دختر به نام های مادلین و آلیس بود. بینه از 1890 تا پایان عمر یعنی 1911 در آزمایشگاه روانشناسی تجربی دانشگاه سوربن مشغول به کار بود. دهه 1900 در حالی برای بینه آغاز شد که مدت ها بود رشد همه جانبه دخترانش را با استفاده از انبوهی مقیاس و آزمون و با مشاهده دقیق رفتار و اعمال آنان مطالعه می کرد.

    در 1902 همکاری بینه با تئوفیل سیمون که به تازگی دوره روان پزشکی را در مرکز کودکان عقب مانده آغاز کرده بود شروع شد. وی در همین دوره به عضویت انجمن آزاد برای مطالعات روانشناختی کودک در آمد و یک سال بعد به ریاست این انجمن انتخاب شد. بینه از 1905 تا 1911 فعالیت های خود را در زمینه های اصلاح ساختارهای آموزش و پرورش فرانسه و نیز بهسازی آزمون ابداعی خوش صرف کرد. وی در سالهای پایانی عمر به تومور مغزی مبتلا شد و وضعیت سلامتی اش هر روز بیش از پیش رو به وخامت می گذاشت و سر انجام در 28 اکتبر 1911 در حالی که 54 سال داشت درگذشت.

    مفهوم خوابواره از نظر بینه

    بر اساس این نظریه استعداد خوابواره پذیری به شکل ناب و خالص خود فقط در اقلیت محدودی از افراد وجود دارد این افراد کسانی هستند که در هنگام خلسه خوابواره ای مراحلی را طی می کنند و در هر یک از این مراحل علایم خاصی را از خود نشان می دهند. بینه به همراه فد در زمینه هیپنوتیسم به مطالعاتی مشغول و مدعی شدند که سه نوع حالت خوابواره ای متمایز و مجزا وجود دارد و افرادی که دستگاه عصبی آنها دچار پسرفت شده یا کسانی که سامانه های عصبی بی ثباتی دارند به طور منحصر به فردی مستعد هیپنوز شدن هستند. سر انجام بینه و فد از بررسی های خود مدعی کشف سه پدیده شدند، انتقال خوابواره ای، قطبی شدن هیجانی، قطبی شدن ادراکی.

    انتقال بنا به نظر بینه مفهومی بود که در جایی گزارش می شد که بیمار تحت هیپنوز با استفاده از مغناطیس یا کسی که معناطیس دارد بتواند حرکتی مثل بلند کردن دستش را به طرف دیگر بدن منتقل کند.

    قطبی شدن ادراکی به معنای ان بود که ادراکی که توسط هیپنوتیزور حادث شده می تواند به قطب مخالف تغییر یابد، در قطبی شدن هیجانی هیپنوتیزور می تواند هیجانی متضاد یا هیجان فرد هیپنوز شده را در وی ایجاد کند. در پی انتقادهایی که از بینه شد وی پذیرفت که اشتباه می کرده است و اذعان کرد که تجارب هیپنوتیکی او به شکلی خطرناک نوعی تلقین غیر عمدی بوده است. تلقینی که وی آن را به عنوان وبای روانشناسی نام برد.

    تفاوت های فردی

    بینه از سر آمدان بحث تفاوت های فردی است وی معتقد بود که تفاوت های فردی با قوانین علمی ناسازگار نیستند و برای تائید این موضوع بود که علاوه بر آزمودنی های عادی به بررسی آزمودنی های استثنایی چون کودکان زیر سطح عادی و کودکان نابغه، نویسندگان و هنرمندان بزرگ پرداخت.

    در مقاله ای که از بینه و هانری منتشر شد آنها به انتقاد از بیشتر آزمون های موجود در آن زمان پرداختند زیرا به نظر آنها این آزمون ها تاکیدی بیش از حد بر کنش های حسی و نیز متمرکز بی فایده ای بر توانایی های اختصاصی محدود و ساده داشت. آنها همچنین معتقد بودند که چون دامنه تفاوت های فردی در کنش های پیچیده تر و وسیع تر است بنابر این د راندازه گیری این کنش ها نیازی به دقت خیلی زیاد نیست. آن دو سپس به شرح سلسله آزمون های خود پردختند که شامل کنش هایی چون حافظه، تصور، توجه، تلقین پذیری و ذوق هنری می شود.

    رشد و تحول کودک

    درصد مهمی از آزمایش ها و نظریه پردازی های بینه به کودکان اختصاص داشت. بینه ایده های نو درباره کودکان ارائه داد از جمله:

    1- بینه به مراحل مجزای رشدی اعتقادی نداشت،

    2- رشد شناختی یک فرایند سازنده است،

    3- هدف از رشد شناختی سازگاری کودک با جهان مادی و اجتماعی،

    4- کودکان تجربه های تازه را در شیوه های تفکر موجود خود جذب می کنند،

    5- هوش در همه ی فعالیت های آدمی از ساده تا پیچیده جریان دارد.

     

    تفاوت تفکر کودکان با بزرگسالان

    بینه بر این باور است که نحوه تفکر کودکان هم به لحاظ کمیت ایده های تولیدی و هم از نظر کیفیت با تفکر بزرگسالان متفاوت است، ممکن است کودک در اثر توجه به جزئیاتی که ما بزرگتر ها شاید نسبت به آنها بی توجه باشیم غافل گیر شود ول یاو توانایی دریافت یک تصویر کلی و یک کلیت جامع از امور را ندارد و به خصوص قادر نیست بین اصلی و فرعی تمایز قائل شود.

    زبان و تفکر کودک

    کودک عمدتاً کلمات عینی را به کار می برد تا کلمات انتزاعی، به ندرت حرف ربط را به کار می برند، این کلمات واژه های کوچکی هستند ولی شاید اصیل ترین و منطقی ترین بخش زبان باشند، زیرا روابط ظریف بین ایده ها را نشان می دهند. تمامی این ها دلالت بر یک امر واحد دارد « درکی که ماهیت آن حسی و سطحی است».

    انتقاد از تعلیم و تربیت سنتی و نو

    بینه از تعلیم و تربیت سنتی و مدرن انتقاد می کند و سپس دیدگاههای خود را در این باره ارائه می دهد. او از تعلیم و تربیت سنتی انتقاد می کند که به شکلی افراطی بر کلام شفاهی و بر آموزش اخلاقیات متکی است. اما در عین حال تاکید دارد که انتقادهای او بیشتر به روش های آموزش و پرورش سنتی است، از نظر بینه تعلیم و تربیت خشی از زندگی است و ما باید سمت و سو و علایق این تعلیم و تربیت سنتی را به مسائل واقعی مورد توجه قرار دهیم. آموزش به کودکان زیر سطح عادی نشان می دهد که بینه معتقد بود چیزی به اسم آموزش ویژه وجود ندارد.

    مفهوم هوش از نظر بینه

    تلقی بینه از هوش مبتنی بر جوهره واحد نبود و به پیچیدگی های آن اذعان داشت، بینه در آثار مختلف خود درباره ماهیت هوش و ابعاد آن تصریحاتی دارد به شرح زیر است:

    الف) هوش به جای آن که موضوعی ثابت باشد انعطاف چذیر و با محدودیت هایی همراه است.

    ب) محیط اجتماعی تاثیر فراگیر و گسترده ای بر هوش دارد.

    ج) رشد هوش هم در یک فر در زمان و شرایط مختلف و هم در بین افراد گوناگون به نسبت های مختلف و متغیر صورت می پذیرد.

    ه) هوش را می توان با آموزش افزایش داد.

    توانمندی بینه بیش از هر چیز حاصل پشتکار و اراده قوی او، فاصله گرفتن از سنت ها و نظریه های رایج در زمان خود در روانشناسی، برداشت از روانشناسی به عنوان علمی که بایستی به ضرورت ها و نیازهای اجتماعی پاسخ دهد، پرهیز از در غلطیدن در آنچه آن را عینیت کاذب می نامید، احتراز از درگیر شدن با اعداد بزرگ و نمونه های وسیع، استفاده به هنگام از  شیوه های آموزشی و ... است.

    اهمیت یافته های بینه تا حدی است که بنابر نوشته بسیاری ای محققان کنونی، حتی امروز پس از گذشت دهه ها بسیاری از یافته ها و نتیجه گیری های او تازه و بدیع هستند.

     

     

    مطالب مرتبط:
    نویسنده: admin   -   تاریخ ارسال: 13 آذر 1388   -   بازدید ها: 2 809   -   نظرات (0)
    پیام سیستم
    برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
    All Right Reserved By Psiran.com © 2010
    Powered By Datalife Engine
    Main Page   .   Register   .   Rules   .   Sitemap   .   RSS   .   Contact us